ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

ادعا‌های عجیب وغریب آقای «مونتانیه»، کاشف اچ آی وی

  • کد خبر: ۶۷۷۷۱
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
  • ۲۲
ادعا‌های عجیب وغریب آقای «مونتانیه»، کاشف اچ آی وی
در ماه‌های اولیه شروع همه گیری کرونا، مونتانیه در مصاحبه با یک شبکه معتبر فرانسوی ادعا کرد که ویروس کرونا، ویروسی دست کاری شده است.

عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛ احتمالا به خاطر دارید که هم زمان با گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، گمانه زنی‌ها درباره منشأ این ویروس نیز گسترش یافت. برخی باور داشتند که ویروس کرونا از آزمایشگاهی به بیرون درز کرده است. عده‌ای دیگر معتقد بودند کرونا احتمالا یک سلاح بیوشیمیایی است. این گمانه زنی‌ها شرایط مناسبی را برای تئوری‌های توطئه فراهم کرد و در غیاب تحقیقات علمی و دانش کافی در این زمینه، حدس وگمان‌ها درمیان مردم عادی و شخصیت‌های آکادمیک رونق گرفت؛ در برنامه‌های تلویزیونی، استادانی که هیچ مدرک و آموزشی در زمینه ویروس شناسی نداشتند، کارشناس معرفی می‌شدند و حتی کاربران ناشناس شبکه‌های اجتماعی به عنوان منابعی آگاه اظهارنظر می‌کردند. ادعا‌ها فراوان بود و شواهد تصدیق کننده بسیار ضعیف، اما درمیان افرادی که بر تئوری‌های توطئه خود بسیار اصرار می‌ورزیدند، نام یک فرد بیش از سایرین خودنمایی می‌کرد؛ لوک مونتانیه، ویروس شناس مشهور فرانسوی.


در ماه‌های اولیه شروع همه گیری کرونا، مونتانیه در مصاحبه با یک شبکه معتبر فرانسوی ادعا کرد که ویروس کرونا، ویروسی دست کاری شده است. او در این مصاحبه با استناد به تحقیقات ناقص دانشمندان هندی گفت: «من اولین نفر نیستم، گروهی از محققان هندی، پژوهشی را منتشر کرده اند که نشان می‌دهد ژنوم کامل ویروس کرونا، توالی ژنتیکی ویروس دیگری است: ویروس اچ آی وی.» پس از این مصاحبه، مونتانیه در یک پادکست علمی، ادعا کرد که ویروس کرونا در یک «حادثه صنعتی» از آزمایشگاه شهر «ووهان» چین به بیرون درز کرده است. او حتی به صراحت گفت که محققان آزمایشگاه «ووهان»، در مراحل ساخت واکسن ایدز، مواد ژنتیکی آن را به ویروس کرونا افزوده اند.


با گسترش استناد‌ها بر این مقاله هندی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی، گروهی از محققان که بر روی توالی‌های ویروسی پژوهش می‌کردند، با مقایسه ویروس اچ آی وی با ویروس کووید ۱۹ به این نتیجه رسیدند که این دو ویروس هیچ وجه اشتراکی ندارند و با قاطعیت اعلام کردند که ویروس کرونا، توالی ژنتیکی ویروس اچ آی وی نیست. علاوه بر این، کمی بعد در مقاله‌ای که در ژورنال نیچر مدیسین (Nature Medicine) منتشر شد، پژوهشگران با تجزیه و تحلیل ژنوم ویروس کرونا نتیجه گرفته بودند که ویروس کووید ۱۹ نه یک ساختار آزمایشگاهی است و نه یک ویروس دست کاری شده.


اما چرا مطرح شدن این ادعا‌های نادرست ازسوی لوک مونتانیه آن قدر بحث برانگیز شد و بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران معاصر را متعجب کرد؟ ۳۸ سال پیش در بحبوحه گسترش بیماری ایدز در جهان و تلاش پژوهشگران برای یافتن منشأ این بیماری، در چنین روزی لوک مونتانیه اعلام کرد که بیماران مبتلا به ایدز به ویروسی به نام اچ آی وی آلوده می‌شوند. البته یک گروه تحقیقاتی به رهبری رابرت گالو، پژوهشگر آمریکایی، نیز در همان تاریخ یعنی ۲۰ مه ۱۹۸۳، به طور مستقل ادعا کرد که عامل بیماری ایدز یک ویروس جدید است.

 

این دو محقق با کشف ویروس اچ آی وی، تحولی حیاتی در علم پزشکی پدید آوردند. ۲۵ سال پس از این کشف بزرگ، مونتانیه به همراه همکارش، فرانسوا باره سینوسی، جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۲۰۰۸ را دریافت کرد. مونتانیه، سال‌ها پژوهشگر انستیتو پاستور در پاریس بود.


حالا شاید درک اهمیت ادعا‌های نادرست مونتانیه درباره ویروس کرونا آسان‌تر شده باشد. البته او در سال‌های اخیر ادعا‌های بحث برانگیر زیادی را مطرح کرده است. حمایت مونتانیه از همیوپاتی (یا همسان درمانی که یک شیوه درمان شبه علمی به حساب می‌آید)، مخالفت او با واکسیناسیون‌های همگانی و ادعای نابخردانه اش درباره امواج الکترومغناطیسی که از دی ان‌ای ساطع می‌شوند، همگی موج انتقاد‌ها را به سوی وی روانه کردند. هنگامی که در اوایل قرن بیستم، اعتبار مونتانیه میان همتایانش از بین رفت، آژانس‌های علمی در سراسر اروپا تقاضا‌های وی برای دریافت کمک مالی را رد کردند و او دیگر سرمایه‌ای برای پیگیری ایده‌های خود نداشت. سرانجام مونتانیه، اروپا را به مقصد چین ترک کرد. او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۰‌ می‌گوید که «برای فرار از وحشت فکری» از اروپا بیرون آمده است.

 

هم اکنون او تمام وقت در دانشگاه «شانگ‌های جیاتونگ» در چین فعالیت می‌کند. ادعا‌ها و نظریه‌های اخیر مونتانیه، واکنش شدید بسیاری از چهره‌ها و پژوهشگاه‌های علمی را به همراه داشته است، اما فراموش کردن این واقعیت بزرگ که مونتانیه، ویروس عامل بیماری ایدز را کشف کرده است، کار آسانی نیست. از زمان کشف ویروس اچ آی وی و تحقیقات گسترده درباره آثار مخرب این ویروس در بدن انسان، بسیاری از مبتلایان تاحدودی موفق شدند مانند یک فرد عادی به زندگی خود ادامه دهند. امیدواریم که تحقیقات برای تهیه واکسن ایدز در عصر ما به ثمر برسد و افرادی مانند مونتانیه، فرانسوا باره سینوسی و رابرت گالو، نتیجه نهایی پژوهش‌های خود را به چشم ببینند.
منبع: اوکلندپرس، بریتانیکا، ساینس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
4
نویسنده محترم توهین به یکی دانشمندهای برتر دنیا کار درستی نیست در اصل شما در چه جایگاهی هستید که ایشون رو بی خرد مینویسد ....ادب داشته باشید لطفا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
0
4
نویسنده وکیل مدافع چین کمونیست هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
0
0
ا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
0
3
تو از کجا میدونی یک روز ادعاش ثابت نشه که نوشتی ادعای نابخردانه اش حتما ی چیزی میدونه که میگه شک نداشته باش
ستار
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
0
2
اینکه گفتن کسانی ک واکسن دریافت کرده اند طی دوسال آینده فوت میکنن صحت داره ؟
مهبد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
2
قطعا تاجران جان انسانها سعی در محدود و منزوی کردن ایشون دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
0
الان لطف کنید بگید ادعاشون راجع ب نزدن واکسن چی درسته؟
ستاره
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
1
0
چه حرف بی اساسی. از زمانی که واکسن اختراع شده همیشه این حرف های ضد و نقیض وجود داشته. دانشمندان واکسن کرونا رو بعد از یک سال و نیم مطالعه و تلاش کشف کردند.مگه از بچگی اینهمه واکسن زدیم مردیم؟؟
این بنده خدا شاید دوست داشته خودش کاشف واکسن کرونا باشه الان حرصش گرفته.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
2
سلام،امیدوارم نظریه این دانشمنددرخصوص واکسن کروناباثبات نرسه،بهرحال ایشان بعنوان یک دانشمندواحتمالابراساس برخی شواهدبه نتیجه ای رسیده که بایددعاکنیم اشتباه کرده باشد‌.
بیتا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
0
2
ابتدابایدایمان داشته باشیم که اتفاقات خوب خواهد افتاد
در ثانی هیچ بعید نیست این حرف صحت داشته باشه باید به زمان بسپاریم خداکنه اشتباه کرده باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
0
2
حالا نظرتون چیه تا دیر نشده بگید واکنس بزنیم یا نزنیم؟؟؟؟؟؟؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
0
1
ببخشید اول معنای علم رو بدونین .علم در مورد چیزی اصل ثابت شده است و ماهیت آن عوض نمیشه پزشکی که یک روز میگه مثلا رانیتیدین خوبه بعد چند سال نقض میشه و از فارماکوپی خارخ میشه علم نیست فن هست .در مورد هموپاتی هم باید عرض کنم حدود 7000 نوع دارو دارد که مثل پزشکی رایج با تکرار پذیری ثابت شده اند و عوارضی ندارند و جالب اینه که هیچ داروی هوموپاتی تا کنون از فرماکوپی خارج نشده .در ضمن برای ویروس بر خلاف پزشکی رایج در هوموپاتی درمان وجود دارد .حالا نگید هوموپاتی شبه علمی است پزشکی رایج علم
ممنون
ن
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
1
0
اونایی که واکسن زدن تا دو سال آینده می میرند،روحشان شاد و یادشان گرامی
امیر محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
0
1
باسلام
اقای مونتانیه میگه که ویروس دستکاری شده اگه اینجوری باشه خب احتمالا واکسنش هم خطر ساز هست و نظرش درسته، در مورد واکسنهایی از قبیل آنفلوآنزا که قبلا استفاده شده و خطر مرگ نداشته شاید به این دلیل بوده که منشا ویروس طبیعت بوده و انسان در تولیدش دست نداشته
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
0
1
سلام
باور کنید یه ادمی با چنین مدرکی دروغ نمیگه من درباره سیستم ایمنی زیاد خوندم اونجور ک اون گفته کرونا نیست که ۲ سال دیگه باعث مرگ میشه بلکه واکنش سیستم ایمنی بدن هست ک باور کنید دور از انتظار نیست امکان اینکه ماده خاصی داخل واکسن باشه ک رو بعضی بدن ها چنین تاثیر بزاره هست و ممکنه رو بعضی اصلا نزاره ولی تصور کنید کسانی ک واکسن زدن رو ۴۰ درصد یا ۳۰ درصدش تاثیر منفی داشته باشه این ی فاجعه انسانی میشه یعتی از ۷ میلیار اگه همه واکسن بزنن نزدیک ۲ یا ۳ میلیار میمیره
رهگذر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
0
اگه ایشون دروغ میگه, پس چرا چین هنوز که هنوزه اجازه نمیده سازمان جهانی بهداشت از آزمایشگاه ووهان بازدید کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اقدامات چین مشکوک نیست بنظر شما؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
1
همیشه آدمای بزرگ نظریاتشون رد میشه. مگه گالیله در دادگاه محاکمه نشد؟ سقراط چی؟
محمد
Canada
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
تاریخ تکرار میشه مثل روز روشنه یه عده منافعشون در خطره. از جمله نویسنده همین مطلب که گویا از طرف وزارت بهداشت تحت فشار بوده یا تطمیع شده. وگرنه هیچ خبرگزاری معتبر ندیدم که به یک دانشمند با سابقه توهین بکنه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
0
1
سلام
متاسفانه سایت ها فقط حرف میزنند بدون پشتوانه علمی.
هومیوپاتی رو بنده شخصا تجربه کردم و برای بیماریها و درمانشون موثره.
دو اینکه پیش بینی ایشون در مورد جهش ویروس بعد از تزریق واکسن هم الان درست درومد.
پس بقیه اشتباه میکردن.
بهزاد جعفرپور
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
0
0
جناب امروز بیست و هفتم مردادماه 1400 است و طبق آمار، کشته شدگان کوید 19 در بین واکسینه شدهگان بسیار بالا است. آیا شما نمیدانید که برای ساخت واکسن بدون عوارض و موثر سالهای زیادی نیاز است؟ آیا شما نمیدانید که برای گروه کرونا ویروس ها نمیتوان واکسن ساخت؟ آیا شما نمی دانید اگر واکسن امن نباشد میتواند باعث جهش های خطرناک این ویروس شود؟ الان این جهش رخ داده و گونه دلتا نمونه ای از آن است. آیا شما نمی دانید در یک دوره زمانی کوتاه نباید بیش از اندازه به بدن انسان واکسن تزریق شود؟ در حال حاضر، کشورهای غربی تصمیم به زدن دوز سوم واکسن در کوتاه تر از شش ماه گرفته اند که این یک فاجعه است. آیا شما نمی دانید که راه مبارزه با یک پاندمی چگونه است؟ متاسفانه سازمان بهداشت جهانی در این راه موفق نبوده، پس بهتره خودمان پروتکل های بهداشتی رو رعایت کنیم و به دانشمندان بزرگ بی احترامی نکنید.
Romina
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
0
0
دیدگاه پروفسور مونتنیه عجیب غریب نیست اینکه شماها با سه تا کلاس سواد احساس می‌کنید از این پروفسور ویروس شناس که کاشف ویروس ایدز و برجسته ترین پروفسور ویروس شناس جهانه بیشتر حالی تونه!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
0
0
برای کسانی که تند وتند و بدون تفکر و تحقیق رفتن واکسن زدن متاسفم شما نمیدانید اصولا این بیماری را ساختند تا مردم را واکسن بزنند این یک برنامه جهانی نوشته شده است همه تون فریب خورید حتی نظام جمهوری اسلامی
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->